Dæk og
slanger
Dæk og slanger vil efter nogen tid tage skade, hvis dæktrykket er for lavt. Hold derfor altid dine dæk hårdt pumpede.
Derailleur gear
(udvendigt gear)
Derailleur gearsystemer skal altid være renset for skidt og snavs og være velplejet for at fungere. Det er normalt at kæde og bagerste tandkrans slides sammen, bør man altid skifte begge dele samtidigt. Bemærk at bagskifteren skal være korrekt justeret og hænge parallelt med gaffelenden. Trykkes bagskifteren eller gaffelenden indefter (cyklen kan være væltet, uden at du ved det)
Bremser
Bremser er en vigtig del af sikkerheden på cykel. Derfor skal alle bremser kontrolleres for at sikre, at de virker optimalt. Jævnlig justering er påkrævet. Bremseklodserne skal ligeledes kontrolleres og udskiftes, når de er slidte.
Kæden
Alle kæder – også rustfri – skal jævnligt tørres af, smøres og justeres. En ren og velholdt kæde giver større køreglæde, risikoen for brud bliver mindre og belastningen af nav og gear minimeres.
Navgear (indvendige gear)
Det er vigtigt for gearnavets levetid, at gearene altid er justeret korrekt. Kontakt omgående din cykelhandler, så snart du konstaterer, at gearet ikke virker perfekt. Venter du og kører for længe med et ukorrekt justeret gear, kan navet beskadiges. Skal gearnavet fungere optimalt bør det adskilles, renses og smøres min. Hvert andet år.
Hjul og eger
Det er vigtigt at egerne i hjulene jævnligt gennemgås, så de altid er passende spændte. Da eger ved brug vil give sig, bør de justeres og efterspændes med jævne mellemrum. Springer en eger, skal du omgående sørge for at få den skiftet, og få resten af egerne justeret og efterspændt. Fortsætter du med at køre med sprungen eger, vil
Krank og
styrfittings
Krank og styrfittings skal kunne bevæges let og uden slør. Opdager du slør, skal du omgående henvende dig hos din cykelhandler.
Almindelig
cykelpleje
Din cykelhandler har et bredt udvalg i miljøvenlige smøre- og plejemidler og giver dig gerne gode råd om den almindelige pleje af din cykel.
Sikkerhed
Har du været ude for uheld, været væltet, blevet påkørt eller lign., hvorved styr, stel, forgaffel, pedaler eller krankarme kan have taget skade, bør udskiftning altid finde sted, idet faren for efterfølgende brud er til stede.
Sadel og styr
Ønsker du at regulerer sadel- eller styrhøjde, skal du være opmærksom på , at det er forbundet med stor fare at overskride MAX/STOP mærkerne (øverste grænse) på sadelpind og styrramme. Ud over den sikkerhedsmæssige risiko kan stellet i værste fald lide stor skade. Er du i tvivl, hjælper din cykelhandler dig gerne med reguleringen. Sadelpind og styrramme bør minimum
Bolte, skruer m.v.
Alle kabler bør minimum en gang om året smøres for at sikre vedblivende effekt. Kablerne skal jævnligt kontrollers for brud eller slitage på wiren. Er dette tilfældet kan kablet springe.
Lak
Stenslag eller ridser bør udbedres hurtigst muligt, efter de er opstået. I modsat fald risikerer du, at der opstår rustdannelser, som kan brede sig og “løbe” under lakken.